Sonible prime:vocal

Test Mjukvara

AI-baserat vokalverktyg

För några dagar sedan publicerade jag en liten test på en intressant plugin från Karanyi Sounds, Cloudmax Breezer. Det var en mjukvara som skulle fixa till sånginspelningar så de kunde låta lite mer professionella. I samma veva dök det upp en mjukvara från en annan plats i Europa. Från tyska sonible kom nämligen prime:vocal som är en fortsättning på temat ”enkla mjukvaror som fixar det mesta nästan på egen hand” … med bara en liten hjälp av AI (ja, där har vi det där modeordet igen). Idag fokuserar vi på sonible prime:vocal.  

Här ser vi några av verktygen för att finjustera inspelningen. I Vocal Cleanup ska man kunna rensa bort störande S- och P-ljud (som i puffljud).

Det finurliga med sonibles olika mjukvaror är att de ofta‚ med väldigt små medel, kan göra enormt stor skillnad på slutresultatet. Tidigare har vi kikat på både reverb, EQ-pluggar, kompressorer och limitervarianter från de flitiga utvecklarna hos sonible. Prime:vocal hanterar, som ni alla säkert redan förstått, diverse vokalinspelningar på ett mer allmänt plan.

sonible prime:vocal

Utvecklarna lovar att den här pluggen ska kunna låta dig skapa sånginspelningar i ren världsklass, oavsett hur din inspelningsmiljö ser ut. 

Det här har man alltså tagit hjälp av AI för att åstadkomma. AI-teknologin analyserar ljudet som är inspelat och rensar bort sånt som inte ska höras på en sånginspelning – lite som man gjorde på John Lennons gamla demoinspelningar – och kvar blir bara vacker sång (ja, det förutsätter förstås att det finns en sådan redan från början). Sonible prime:vocal erbjuder också en rad andra reglage med vars hjälp du kan förbättra din inspelade sånginsats.

Grejen är ju att de flesta som har en projekt- eller hemstudio och som vill spela in en låt inte har tillgång till ett perfekt anpassat och avstämt sångbås. Resultatet från en sånginspelning blir ofta lite färgat av den akustiska miljö man befinner sig i. Det kan vara störningar utifrån i form av brum och annat oljud, men ännu oftare handlar det om att man hör konstiga resonanser ifrån rummet. Det kan vara allt ifrån en reverbeffekt som kommer från studsande ljud i rummet, men det kan även vara att rummet i sig förstärker vissa frekvenser och bildar resonanser på ett icke önskvärt sätt. Allt det där är ju förstås egenheter som man helst vill vara utan, men har de väl hamnat på ett sångspår kan det vara svårt att bli av med dem. Ända tills nu, säger sonible… 

Med Room Reduction ska man kunna minska rummets påverkan på inspelningen, till exempel badrumseko.

Många audio-verktyg 

Sonible prime:vocal har nämligen olika verktyg som är tänkta att om inte eliminera så i alla fall minska dessa effekters påverkan på dina inspelade sånginsatser. Efter att de inbyggda AI-algoritmerna analyserat din ljudinspelning kommer appen med ett förslag på hur det skulle kunna låta. Men utvecklarna hos sonible låter sig inte nöja med detta. Man har dessutom inte mindre än fem olika specialverktyg till sitt förfogande för att ytterligare finjustera ljudet.

Noise Reduction, Room Reduction och Vocal Clean-up ska ta hand om olika delar av det här akustiska problemet. Med Noise Reduction ska man kunna avlägsna ytterligare oönskade akustiska fenomen som bakgrundsljud, brum och överhörning, med Room Reduction tonar man ner rummets påverkan på din inspelning (reverb, resonanser, stående vågor, etc) och Vocal Clean-up ska kunna hantera vassa och störande konsonanter som S, P (som i puffljud) och liknande.

Men det stoppar inte med det. Man har även stoppat in en ratt för så kallad spectral balance parameter. Där har man förmodligen hämtat en hel del algoritmer från företagets egen förträffliga smart EQ4. Med den här ratten ska man kunna styra ljudet åt det ljusare eller mörkare hållet. 

Sist i raden av rattar har vi dynamics som låter dig dels kontrollera en så kallad ”level riding” (där man ser till att ljudnivån håller en jämn och anständig nivå i tre olika steg) och dels compression som även den kan ställas i tre olika grundnivåer – utöver rattvridningarna förstås.

Än så länge är prime:vocals ARA-pluggar fortfarande i Beta.version. Och AAX finns inte överhuvudtaget.

Hur funkar det?

Jag hade hoppas väldigt mycket på sonible prime:vocal – sonible har ju utvecklat så många alldeles förträffliga mjukvaror under åren – men dessvärre blev jag besviken på en del detaljer hos prime:vocal.

Det här låter ju på papperet som en ytterst habil och passande plugin för både hemstudionissar som tvingas lägga sina sångpålägg i ett rum som inte låter helt optimalt, och dels för post-production där en ljudtekniker kan behöva fixa till en dialog som spelats in ”ute på fältet” i en stökig industrilokal, på ett kontor, eller liknande. Där kan det verkligen röra sig om många presumtiva störningskällor som behöver elimineras (Känns det igen?).

När det gäller enklare fix fungerar prime:vocal riktigt bra. Ett sångpålägg som har lite för mycket rumskänsla kan man få att låta näst intill ”döddämpat”, och både komprimering och spectral balance-funktionen får helt godkänt. Men har vi en riktigt besvärlig inspelning med till exempel en motor eller en fläkt som hörs i bakgrunden, eller en inspelning med alldeles för livlig akustik, blir det genast mycket besvärligare för prime:vocal. Försöker man ta bort reverbeffekten med room reduction från en mycket livlig inspelning får man endera någon lustig svans som dröjer sig kvar som en sorts artifakt/bieffekt, eller också kan sången/talet istället kännas både dämpat och rumphugget. Det låter helt enkelt inte särskilt bra.

Här finns det många pluggar från andra utvecklare som gör ett bättre jobb. Jag tänker dels på Waves Clarity Vx-serien där speciellt Pro-pluggarna gör ett riktigt bra jobb och dels på Cedar VoiceEX, Hush Audios Hush och accentize dxRevive, som alla låter snäppet bättre i mina öron.

Det känns faktiskt som om sonibles machine learning inte fått lyssna på riktigt svåra inspelningar. Men man kanske inte ska spela in dialog (eller sångpålägg) i en bullrig verkstadslokal till att börja med, kanske ni invänder. Jovisst, men ibland har man faktiskt inget val.

En annan detalj är att prime:vocal av någon anledning inte kan hantera längre inspelningar än 60 minuter. Det kan ju blir ett problem för både dialog- och live-inspelningar.

I både Cubase, Nuendo och Studio One är det lite råddigt att ladda in pluggar med ARA-stöd på ett spår.

Sedan skulle jag vilja att prime:vocal var bättre integrerad till olika DAW-program. Valet att släppa den enbart som ARA-plugg och fristående känns väldigt märkligt. Utvecklarna erkänner att både AU- och VST3-versionerna med ARA-stöd fortfarande är i betaversion, och någon native realtidsversion finns ännu inte, och inte heller AAX för alla Pro Tools-användare.

Det innebär bland annat att man i nyare Appledatorer tvingas starta Logic Pro i Rosetta-läget, annars kan programmet inte hantera pluggar med ARA-stöd. Det här är ju förstås ett stort problem och något som definitivt måste åtgärdas från Apples sida. Men nu är det Rosetta-läget som gäller, och det innebär att andra funktioner som behöver stöd från de nya appleutvecklade processorerna (M1, M2, och så vidare), som till exempel den förträffliga Stem-separationsfunktionen, inte funkar samtidigt. Pest eller kolera.

När det gäller Steinberg Cubase och Nuendo får man istället öppna prime:vocal ”Extension” på ett nytt ljudspår och sedan hantera den i en Event Editor. Lite omständligt och tämligen osmidigt, med andra ord.

I Presonus DAW-program Studio One fungerar det på samma sätt (Event Editors), men både här, i Steinbergs program och i den fristående varianten av prime:vocal, tar analysen av ljudspåret sin rundliga tid. Andra plugar med fullt ARA-stöd har ju skämt bort oss med att det gör att pluggen kan skrida till verket omedelbart, men så är alltså inte fallet med prime:vocal. I sin fristående version tillkommer dessutom även tiden för att importera och exportera en ljudfil mellan prime:vocal och den DAW man använder.

Sammantaget

Jag har använt och även skrivit om flera olika pluggar från sonible under åren. Alla jag testat tidigare har verkligen imponerat, så jag hade självfallet verkligt högt ställda förväntningar även på prime:vocal. 

Utvecklarna hävdar själva att man med prime:vocal presenterar världens mest avancerade processormjukvara för sånginspelningar. Programmet innehåller dessutom några specialinställningar för talat ljud eller dialog. Det är därför inte underligt att man vill kunna använda det både för att fixa till lite sämre sånginspelningar och dialog för film eller TV som spelats in under sämre akustiska förhållanden. 

Om det rör sig om sånginspelningar där man från början har ett hyfsat ljud kan prime:vocal vara till viss hjälp, men om det rör sig om riktigt usla akustiska inspelningar fungerar den betydligt sämre. 

Avsaknaden av vanliga native-versioner i AU, VST3 och AAX-format gör pluggen dessutom till ett mer tveksamt val. Det känns som att utvecklingsteamet av någon anledning tvingats stressa fram den här mjukvaran. Det är ju lite talande att ARA-versionen av både AU och VST3-versionerna fortfarande är i betaformat. Sonible prome:vocal borde inte ha släppts redan i december förra året. Den är helt enkelt inte klar ännu.

Länk:

Systemkrav

  • PC minnst Windows 10 (64 bit)
  • Mac MacOS 11+
  • RAM minst 16 GB
  • GPU OpenGL Version 3.2+
  • CPU Intel Core (i5), Apple Silicon

Mjukvaruformat

  • Fristående app, ARA VST3 (Beta), ARA AU (Beta)
  • Samplingfrekvenser som stöds
  • 44,1 till 192 kHz
  • Auktorisation
  • Maskinbaserad eller iLok (dongle eller moln)
  • Apple Siliconstöd
  • Native

Utvecklare sonible gmbh
Info www.sonible.com/primevocal

Pris 179,00 €

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *